maandag 19 januari 2009

Economische crisis en andere geluiden



Als sinds het bekend worden van de kredietcrisis krijg ik binnen mijn kennissenkring vragen als:
- Merken "jouw" bedrijven al iets van de financiële crisis?
- Hebben jouw bedrijven last van een omzetdaling?
- Moeten er mensen weg bij de bedrijven waar jij contact mee hebt?



Mijn eerste indruk was toen: "Nee, er merk er eigenlijk helemaal niets van. De bedrijven waar ik contact mee heb, hebben het over groei, aannemen van extra mensen en omzettoenames". Toen ik een aantal keer deze antwoorden had gegeven, begon ik echter aan mezelf te twijfelen. "Leefde ik in een glazen kooi? Onderschatte ik de boel? Was mijn informatie nog wel actueel?"



Ik was "blij" toen ik een externe adviseur sprak die vertelde over zijn klant (fabrikant in de bouwsector) die te maken had met een plotselinge omzetdaling van 40%. Ik was blij omdat de negatieve berichten mij blijkbaar toch konden bereiken en ik met beide voeten op de grond bleek te staan. Ik schrok wel van dat bericht; 40% omzetdaling. Dat zijn wel klappen die iets van iemands ondernemerschap vereisen. Of is dit crisismanagement? Ook minder positieve berichten van MKB-bedrijven sijpelden langzaam binnen.



De maanden daarna bleven de positieve tijdingen echter de overhand houden. Om positivisme te ontwikkelen en mensen te laten zien dat ook tegengestelde stromen mogelijk zijn, vind ik het leuk om een bloemlezing te geven van de (mooie) geluiden om me heen:

  • ICT: in 2008 zijn we gegroeid van 15 naar 20 mensen. Als onze nieuwe dienst aanslaat kunnen we in 2009 groeien naar 25 mensen en zal onze omzet kunnen groeien met 50%.
  • Uitgeverij: Ja, het jaar is vliegend van start gegaan! Ik ben al druk doende met een nieuw project en daarin komt waarschijnlijk al een afstudeerder te zitten. Dus even geen plek voor nog meer studenten, vrees ik. Hoe dan ook lijkt het me wel zinvol om nog eens met jou en Wilfred te kijken wat er allemaal gebeurd is sinds jullie 'officiele' bezoek (ik reken het jubileum maar even niet mee).
  • ICT: in het najaar 2008 is het met opdrachten ineens heel snel gegaan. We hebben met 5 compagnons voor heel 2009 werk. We twijfelen eraan om toch maar wel medewerkers in dienst te nemen.
  • ICT: In mensen zijn we in 2008 gegroeid van 5 naar 8 mensen. het jaar 2009 moet het jaar van de waarheid worden. In 2009 willen we groeien naar 12 mensen en de omzet verdubbelen.
  • Telecom: Met ons bedrijf gaat het lekker. Ons systeem is nu echt op de markt en doet het goed. De reacties zijn positief en inmiddels hebben wij veel orders mogen ontvangen. Het product onderscheidt zich door een onweerstaanbare prijs en buitengewoon nuttige features.
  • Opleiding en werken: We zijn goed op weg. Ik ben ik 2008 gegroeid van 20 mensen naar 40 en verwacht in 2009 te groeien naar 100.
  • Internet: we hadden de ambitie om in 3-5 jaar te groeien van 3 naar 8 man. We zitten voor 2009 echter tot na de zomer vol met opdrachten. We hebben daarom onze ambitie omhoog bijgesteld naar groeien binnen de termijn van 1-3 jaar.
  • Gaming: We zijn hier inmiddels goed aan de slag, met nieuwe energie, en besteden veel aandacht aan strategie en organisatie. 2009 wordt erg interessant en waardevol, wat mij betreft. Verwachte groei van 5 naar ? Vooral afhankelijk van eigen persoonlijke keuzes.
  • ICT: Met ons bedrijf gaat het gelukkig nog steeds goed. We webben 2008 kunnen afsluiten met een record omzet en winst. Tegen de economische omstandigheden in lijkt het bij ons vooralsnog goed te gaan. We hebben vorig jaar flink geïnvesteerd in met name capaciteit en zitten inmiddels met 19 collega’s. Het pand wordt nu ook echt te klein en we zijn in onderhandeling om in Q2 van dit jaar naar een andere locatie te verhuizen.We hebben ook op technologisch /innovatie gebied aardig wat vorderingen gemaakt, met als hoogtepunt in 2008 de oplevering van het grootste project bij onze grootse klant in Azië. Als je een keer tijd hebt en langskomt kan ik je wat mooie video’s en foto’s laten zien wat we daar o.a. gedaan hebben.
  • Food: Hier gaat het goed, zowel prive als zakelijk. De interimmer heeft de boel goed op de rails gezet en vanaf januari 2008 draai ik de zaak weer alleen. Er zijn een aantal personen verantwoordelijk gemaakt op bepaalde afdelingen waar regelmatig mee wordt overlegd en dat werkt goed. Zelf ben ik niet meer in de productie maar stuur de boel nu aan vanuit mijn kantoor.
  • ICT: Het gaat goed, we merken nog weinig van die crisis. Ons belangrijkste product heeft 2008 afgesloten met bijna 120% omzetgroei. We hopen dat dit jaar te kunnen herhalen!
  • ICT: we zijn nu met 5 man. De concurrentie probeert te snappen van wat wij doen. Ik heb voor 2009 voldoende projecten om met 5 nieuwe programmeurs (stages, afstudeerders en afgestudeerden) aan de slag te gaan.
  • Internet: Met mij en het bedrijf gaat het heel goed. We hebben een mooi jaar achter de rug en wat privé betreft sta ik op het punt vader te worden van een zoon (kan elk moment gebeuren). Spannende tijden dus.

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!