"Wat is de waarde van strategie in tijden van crisis?
- en hoe ver kun je gaan in ingrijpen in je bedrijf om hoofd te bieden aan de veranderende omstandigheden
- en welk effect heeft dit op de mensen van het bedrijf op korte en lange termijn?"
Afgelopen dinsdag hadden wij met 4 ondernemers een leren-van-elkaar kring met als thema "strategie". Geinspireerd door mijn ervaringen vooraf en de ervaringen die werden gedeeld tijdens de kring wilden Peter en ik de essentie vatten van bovenstaande vraag.
Dit is ons antwoord voor ondernemers die met dezelfde vraag worstelen.
1. Bestaansrecht is dé basis voor ondernemen in deze tijd.
- Besef opnieuw wat ook al weer het bestaansrecht is van jouw bedrijf: Wat maakt dat stakeholders vinden dat jij moet voortbestaan?
Deze vraag beantwoorden is essentieel, maar niet eenvoudig. In het antwoord zal in ieder geval de waardecreatie van de organisatie uitgewerkt moeten worden. Wat is de waarde precies? En wie zijn bijvoorbeeld de stakeholders? En op welke punten hebben deze stakeholders ook nog tegenstrijdige belangen? - Schrijf het op, draag het uit en werk er continue aan.
- Zie ook: spiritueel leiderschap, wat moet ik daar nu mee?
- Bewijs het bestaansrecht van je bedrijf iedere dag opnieuw. Deze focus van bestaansrecht mag je niet loslaten! Dat bepaalt de waarde van je bedrijf. Jij en de wereld zitten nu in een fase dat wat helder leek niet meer helder is. Dan is je houvast van je bestaansrecht jouw enige kompas (houvast) om te varen ......
2. Binnen het kader van dat bestaansrecht verandert er wel degelijk het één en ander.
- klantgroep
- verdienmodellen
- markten
- kostprijs
- kosten
- aantal medewerkers
- investeringen
- innovatie
- assortiment
- primaire proces
- service
- etc.
Binnen het kader van wat jouw bestaansrecht bepaalt is bijna alles (wel ethische normen etc.) gerechtvaardigd om aan te passen en op te anticiperen.
Tijd voor actie en DOEN!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten