woensdag 2 januari 2008

Ondernemerschap en leiderschap



De afgelopen weken heb ik me verdiept in het onderwerp leiderschap en management. Dit vanwege een aantal sessies die ik had met ondernemers die zich met hun bedrijf in de groeifase van ontwikkeling bevinden.

"Is dit eigenlijk niet gewoon ondernemerschap ?" stelde één van de ondernemers toen. Deze vraag zette mij aan het denken en bleef me dagenlang achtervolgen. Uiteindelijk bracht mij dat tot een stelling die ik onderaan in dit artikel zal poneren. Eerst beschrijf ik het inhoudelijke proces wat er aan voorafging.

We zijn gestart met een inhoudelijke relativering van het onderwerp. Een citaat van de bekende managementwetenschapper Manfred Kets de Vries luidt namelijk:

“Kort geleden zei iemand bij wijze van grap dat het lezen van de huidige internationale literatuur over leiderschap en management is als het willen lezen van het telefoonboek van Parijs in het Chinees!”

Onbegonnen werk dus! Toch erin gedoken:

een leider...               een manager...
innoveert                         beheert
is origineel                      is een kopie
richt zich op mensen   richt aandacht op systeem en structuur
neemt risico's                vermijdt risico's
enzovoort

Na dit overzicht hebben we de rol van leiderschap (die heel dicht op de persoon van de ondernemer ligt) geplaatst tegenover de invloed van die persoon op het bedrijf. Het bedrijf en de fase waar dat bedrijf zich bevindt, stelt vervolgens eisen aan een bepaald type management op dat moment.

Wat betreft management hebben we het model van Situationeel Leidinggeven gebruikt van Hersey en Blanchard (zie artikel).
Kern daarin is dat iedere manager zijn eigen favoriete managementstijl heeft, maar per medewerker wordt een optimale managementstijl verlangd, afhankelijk van de situatie waarin die persoon zich bevindt (competentieniveau, motivatie en ontwikkelingsbereidheid). Als manager en medewerker dit optimaal op elkaar afstemmen, kan een optimaal resultaat worden bereikt.

"Is dit eigenlijk niet gewoon ondernemerschap ?" werd vervolgens als vraag ingebracht ? Als antwoord kom ik nu op de volgende stelling:

Ondernemerschap is één van de vele vormen van leiderschap.


Leiderschap bevindt zich overal in allerlei vormen en gedaanten (gezin, school, vereniging, kerk, politiek, enzovoort) en zowel formeel (benoemd) als informeel (vanuit eigen kracht opstaan).

Die éne vorm van leiderschap (namelijk ondernemerschap) bestaat binnen de specifieke context van het in eigendom hebben van een eigen bedrijf. Vervolgens kom je op de defintie van ondernemerschap en de uitwerking die iedere individuele ondernemer geeft aan zijn manier van ondernemen.

Deze betekenis van ondernemerschap van een aantal ondernemers zal ik in één van de volgende artikelen uiteenzetten.

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!