vrijdag 25 januari 2008

Intern ondernemerschap bestaat niet !



In veel grote bedrijven zie je in golven de roep ontstaan naar intern ondernemerschap. Of zelfs bij de overheid: "Meer ondernemerschap in de publieke
sector!". In dit artikel wil ik aangeven dat intern ondernemerschap feitelijk niet bestaat, en dat eigenlijk iets anders wordt bedoeld, namelijk "intern leiderschap"...................

Ook mooi !


Wat verstaan we eigenlijk onder ondernemerschap ?
Hierover bestaan verschillende definities. De Europese Commissie hanteert bijvoorbeeld deze: Iemands vermogen om ideeën in daden om te zetten. Het omvat creativiteit, innovatie en het nemen van risico's alsook het vermogen om te plannen en projecten te beheren om doelstellingen te verwezenlijken.

Daarnaast heb ik onlangs 3 ondernemers gevraagd wat zij nu onder ondernemerschap verstaan. Zij gaven mij de volgende antwoorden:

1. "Het nemen van initiatief om zelf en/of samen met anderen een bepaald doel te bereiken.
Voor mij betekent ondernemerschap de ruimte om zelf initiatieven te ontplooien en daarin zelf keuzes te kunnen maken. En verantwoordelijkheid te dragen voor die keuzes. Daarnaast is het ondernemen voor mij een enorme uitdaging en een "droom" die ik aan het leven ben. "

2. "Zelfstandig bepaalde producten/diensten in elkaar zetten waardoor waarde wordt gecreëerd.
Voor mijzelf betekent ondernemen creeren van iets waarop je trots kunt zijn, wat je met enthousiaste mensen om je heen kunt opbouwen. De vrijheid van handelen speelt hierbij ook een belangrijke rol. "

3. "Iemand runt een onderneming met het doel om meer winst te maken.
Ondernemerschap is voor mij de mogelijkheid om toekomstplannen te ontwikkelen en daadwerkelijk op te zetten, mijn korte termijn winstdoelstelling verlies ik daardoor wel eens uit het oog "

Van de definitie van ondernemerschap en hoe ondernemers hun eigen ondernemerschap ervaren wil ik nu de stap maken naar "Wat is dan intern ondernemerschap ?"

Julian Birkinshaw geeft in zijn boek "The paradox of corporate entrepreneurship" de volgende omschrijving:
"Individueel gedrag dat wordt gevormd door de organisatiestructuur en -cultuur. In een model van intern ondernemerschap onderscheidt men vier componenten:
1. strategische richting,
2. ruimte/mate van vrijheid,
3. juridische en morele grenzen,
4. ondersteuning."
Hij waarschuwt voor wat er gebeurt als die vier componenten niet in evenwicht zijn en refereert daarbij aan het Enron-schandaal.

Volgens mij ligt de link bij deze 4 componenten. Bij intern ondernemerschap worden medewerkers wel gestimuleerd in een bedrijf "ondernemer te zijn" en dus "ondernemersgedrag te vertonen" maar zijn ze het feitelijk niet.

Wat zie ik dan als het essentiële verschil ?
- Op gevoelsniveau missen ze de verbinding met de ziel van het bedrijf.
- En/of in combinatie met het feit dat ze geen risico lopen bij een mislukking (veel) geld te verliezen. Dit komt door het ontbreken van het bezit van het totaal (of een substantieel deel) van het eigendom (of aandelen).

Mijn stelling is dat door dit verschil tussen ondernemerschap en intern ondernemerschap de kans juist bij intern ondernemerschap groot is dat het evenwicht binnen de 4 componenten volledig verstoord wordt. En dat deze verstoring optreedt bij zowel het maken van keuzes (door personen) als bij de uitvoering van die keuzes.

Gaat het grote bedrijven en overheden erom bij intern ondernemerschap hun mensen meer initiatiefrijk gedrag gedrag en verantwoordelijkheid te laten vertonen ? Als het antwoord Ja is, zullen we dan intern ondernemerschap voortaan anders noemen om daarmee wél het gewenste gedrag van medewerkers te krijgen zonder het nadeel van verstorend evenwicht op de organisatie af te roepen ?

Ik stel voor in dat geval voortaan het begrip "intern leiderschap" te gebruiken en te promoten. Leiderschap is een proces van beïnvloeding van een individu of van een groep. Leiders slaan een brug tussen wensen en mogelijkheden van "ondergeschikten" en de organisatiedoelen en behoeften. Het spreekt voor zich dat intern leiderschap zich kan afspelen op (en/of los van) alle hierarchische niveau's, gevraagd en ongevraagd, vanuit plicht maar vooral vanuit je innerlijk stem.
We (individuen afzonderlijk en de maatschappij als geheel) hebben dan geen last meer van verkeerde verwachtingen en verkeerde gedragingen vanuit de misplaatst gebruikte titel van "intern ondernemerschap". Wel ervaren we de passie en de vruchten van "intern leiderschap".


Ik wens ieder veel passie en resultaat met (intern) leiderschap !

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!