Betekent groei van productiviteit winst ?
Kun je als ondernemer zelf dominant bepalen hoe je je eigen productiviteit verbetert ?
Waar haal ik als ondernemer inspiratie vandaan om de productiviteit binnen mijn eigen onderneming vanaf vandaag te verbeteren ?
Het antwoord is: Ja, bijna altijd betekent groei van de productiviteit ook winst en Ja, als ondernemer kun je juist actief sturen op je eigen productiviteit en daar ook de vruchten van plukken. Het antwoord op de derde vraag is: "begin bij uw Syntens-adviseur !". Hieronder zal ik beschrijven hoe ik aan dit onderwerp gekomen ben, wat de winst van productiviteit inhoudt en hoe je sturen op productiviteit aanpakt. Tot besluit zal ik mijn inspiratiebronnen noemen en weblinken aangeven die hebben geleid tot dit artikel.
Hoe ben ik aan dit onderwerp gekomen ?
Zes weken geleden ontving ik een uitnodiging van mijn Utrechtse collega Michael Baken om een expertmeeting bij te wonen met als titel: "De winst van productiviteit" onder leiding van Dr. Marc Zegveld, verbonden aan de TU Delft en werkzaam bij TVA Developments BV in Veldhoven. In eerste instantie sprak de titel me niet aan omdat ik het associeerde met efficiëntie. De uitnodiging bleef 6 weken liggen totdat ik besefte dat dit onderwerp een blinde vlek voor me is. Afgelopen maandag nam ik dus toch het besluit om deze expertmeeting de dag erop bij te wonen. Ik ben blij het ik het gedaan heb ..........
Wat houdt de winst van productiviteit in ?
Voor een uitgebreide beschrijving van dit ondewerp verwijs ik graag naar het boek dat hierover verschenen is. Geïnspireerd door dit boek houdt "de winst van productiviteit" voor mij het volgende in:
Winstgevendheid hangt dominant samen met de economische waarde die een onderneming creëert. Ondernemingen kunnen dat op verschillende manieren doen. Door zich te richten op:
- volume (omzetgroei),
- op efficiëntie (kostenbesparingen) of
- op differentiatie (aanbieden van duurdere producten of diensten die beter zijn afgestemd op wensen van de klant).
Voor ondernemers is het niet alleen van belang om de focus van de waardecreatie te besturen maar ook de bronnen ervan. Neemt de waardecreatie toe:
- Doordat mensen harder werken?
- Doordat kapitaal efficiënter wordt ingezet?
- Doordat er sprake is van slimmere processen of een effectievere organisatie?
- Of doordat er sprake is van product- of service-innovaties?
Hier zie ik veel onderwerpen prachtig samenkomen die een ondernemer (en ook een innovatie-adviseur) bezighouden:
- strategische keuzes (wat wel en wat niet doen en voor welke klanten ?),
- inrichten bedrijfsprocessen (maatwerk of standaardisering of er tussen in ?),
- innoveren of exelleren,
- handjes of mechanisering en
- welke 3-4 belangrijkste sturingsmechanismen zal ik kiezen ?
Om dit concreet te maken hebben Marc Zegveld en compaan Erik den Hartigh een 10-stappenplan ontwikkeld:
Stap 1: typeer en meet uw strategische oriëntatie, bedrijfsprocessen en waardecreatie (positie)
Stap 2: beoordeel de samenhang (positie)
Stap 3: meet uw productiviteit (positie)
Stap 4: positioneer uw onderneming (positie)
Stap 5: formuleer een ambitie (ambitie)
Stap 6: beoordeel of aan de randvoorwaarden is voldaan (ambitie)
Stap 7: benoem maatregelen (ambitie)
Stap 8: benoem aanvullende sturingsmaatregelen (actie)
Stap 9: stel prioriteiten (actie)
Stap 10: implementeer de maatregelen (actie)
Gezamenlijk (EZ, Syntens en Marc Zegveld) zijn we nu aan het bepalen hoe dit model de meeste practische waarde kan hebben voor Nederlanse bedrijven in het MKB. Voor die ondernemer zie zich al meteen tot actie over wil gaan naar meer winst met productiviteit heb ik de volgende tips:
- lees het boek (koop of bibliotheek)
- raadpleeg bronnen internet (zie onderaan)
- benader uw persoonlijke syntens-adviseur of zoek een syntens-adviseur via de chatfoon
- Marc bedankt voor inspirerende lezing
- Michael bedankt voor organiseren
- Luuk (EZ) bedankt voor initiatief
3 opmerkingen:
Leon,
Een interessant artikel. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek hoe het model het meest praktisch kan worden ingezet bij het MKB.
Pieter Diphoorn
Dag Leon,
Leuk verhaal; 'k zie duidelijke parallellen met de aanpak van Schel Managementstrategen. Jij ook? Begin bij wat je bent; bepaal je positie (en meet deze). Vervolgens, ga aan de slag en maak dit proces meet- en stuurbaar obv de juiste kengetallen.
Onderschrijf jij deze overeenkomsten? En zo nee, waar liggen de verschillen? 'k Ben benieuwd.
Collega Peter
Hoi Pieter,
Dank voor je reactie. Ik en met mij een aantal andere collega's vinden het inderdaad een uitdaging een aanpak en een manier van presenteren te vinden waarmee je aansluit bij een ondernemer in de doelgroep en hem kan verleiden met deze aanpak aan de slag te gaan en resultaat te boeken.
We houden contact.
Beste Peter,
Zojuist heb ik je persoonlijk al een terugkoppeling gegeven. Ik zie inderdaad parallellen. Maar ik zie ook verschillen. Interessant om beide aanpakken op elkaar te leggen en te combineren.
Jij gaat het boek lezen en ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Groet, Leon
Leon
Een reactie posten