Bij veel innovatieve ondernemers die hun vernieuwende concept aan de man willen brengen proef ik weerstand tegen de alom gepredikte marketing & sales aanpak van:
- doelgroep in kaart brengen,
- NAW gegevens van leads verzamelen
- en vervolgens leads benaderen (deels koud bellen)
- om verkoopgesprekken te arrangeren.
Wat is autoriteitsmarketing?
Het begrip autoriteit heeft verschillende betekenissen. Wat ik in dit artikel versta onder "autoriteit" is de betekenis: iemand die ergens veel van weet. Dat "ergens" is jouw domein, jouw passie, jouw vakgebied waar jij alles van af weet en van iedereen in de wereld weet jij daar het meeste van!
Bij autoriteitsmarketing ga je uit van een pull-strategie in plaats van een push-strategie. Wat je daarmee wil bereiken is dat potentiële klanten geïnspireerd raken door jouw verhaal dat rond gonst. Vanuit dat rond gonsen gaan mensen naar jou vragen in plaats van dat jij hen moet vinden. Als er vervolgens aansluiting is, dan is de link naar jouw product snel gemaakt. Wat jou in dat geval te doen staat is er voor zorgen dat jij een verhaal te vertellen hebt dat inspireert en dat dat verhaal daadwerkelijk als een lopend vuur verspreid wordt.
Maar hoe doe je dat?
- Definieer jouw domein: wat ligt binnen dat domein; wat erbuiten?
- Hoe zorg je ervoor dat je up-to date blijft binnen jouw domein?
- Hoe verspreid je jouw kennis en zorg je ervoor dat zoveel mogelijk relevante mensen geïnspireerd raken door jouw verhaal?
In het definiëren van jouw domein zit het lastige. Tegelijkertijd laat hierin zich de meester kennen. Definieer jouw domein op jouw manier. Laat je inspireren door de term meesterschap.
2. Hoe zorg je ervoor dat je up-to-date blijft binnen jouw domein?
Door te zijn. Jouw leven, jouw beroep, jouw vrije tijd; alle activiteiten hebben linksom of rechtsom een link met jouw domein. Hierdoor ben je 24 uur per dag, 7 dagen per week actief binnen jouw domein. Jouw inhoudelijke kennis, jouw ervaring groeit iedere dag.
3. Hoe verspreid je jouw kennis en zorg je ervoor dat zoveel mogelijk relevante mensen geïnspireerd raken door jouw verhaal?
- Schrijf columns voor relevante bladen. In welke bladen zou jij het liefst een column schrijven? Benader deze bladen en stuur ze een voorbeeld column.
- Schrijf een boek. Dit is natuurlijk makkelijk gezegd; niet zo maar gedaan. Toch loont het de moeite om hier één of meer jaren in te investeren.Voor jezelf is het schrijven van een boek ook een middel om binnen jouw domeingebied alles overzichtelijk op een rij te krijgen, nieuwe toepassingen te bedenken, in reflectie te gaan met jezelf, jouw kennis vast te leggen en te kunnen reproduceren, etcetera. Als je eenmaal één of meerdere boeken op je naam hebt staan, dan verhoogt dit vanzelf jouw autoriteit en is dit voor media al een reden op zich om aandacht aan je te besteden en/of vragen te stellen binnen jouw domein over een actueel vraagstuk.
- Zorg dat je gevraagd wordt / biedt je aan als spreker rondom het onderwerp waarover jij echt iets te vertellen hebt.
- Benut de actuele en nog komende internet middelen maximaal:
- Bouw je eigen weblog
- Start je eigen twitteraccount
- Werk in combinatie met genoemde verspreidingsactiviteiten bij ieder nieuwsfeit voor een verspreiding van deze berichten (bijvoorbeeld: "Nieuw boek uit over .....; ... spreekt volgende op congres over "titel", etcetera).
- Start een LinkedIn groep rondom jouw domein.
- Etcetera.
- Ondernemers:
- Domein experts
- Sport
Overige artikelen:
5 opmerkingen:
Leon, interessant artikel. Zeker voor ondernemers die al ontdekt hebben waar ze goed in zijn en dit durven uit te stralen.
Leuk stuk Leon!
@Paulien
Dank en inderdaad, de één kan er naar buiten toe meteen mee aan de slag. Voor de ander kan het proces zijn van vele jaren waarbij je moet beginnen met keuzes maken en je eigen domein bepalen.
@Raymond
Thanks, top dat je reactie achterlaat.
Hi Leon, goed en herkenbaar stuk. Kijk ook eens naar het verhaal van Identiteitsmarketing van Kaj Morel, lector Saxion Hogeschool. Sluit mooi op elkaar aan http://www.identiteitsmarketing.nl/tijdelijk/
greetz, Caroline
@Caroline,
Dank voor je reactie en aanvulling en tip. Ik kende de LinkedIn groep niet. Heb me meteen aangesloten.
Een reactie posten