vrijdag 10 september 2010

Groeiverstevigers, groeiversnellers & groeivertragers



Onlangs hebben we op een inspirerende plek, midden in de natuur van de Delftse Hout met een groep inspirerende groei-ondernemers ervaringen uitgewisseld. We gingen terug in de tijd en hebben gekeken naar wat (achteraf) de groei van het bedrijf heeft verstevigd, versneld of juist vertraagd.

Hieronder volgt een opsomming van zo'n 132 jaar gecumuleerde ondernemers-ervaring.

Ben je ook groei-ondernemer?
Of wil je groei-ondernemer worden?
  • Lees de uitspraken stuk voor stuk.
  • Bedenk na iedere bullet wat deze ervaring in jouw situatie zou kunnen betekenen?
  • Schrijf jouw mogelijke actie op.
  • Na doorlopen van alle tips en ervaringen, kies je drie acties die je meteen in gang zet.
  • Laat me weten wat jouw resultaat is.
Succes!


NU:
  • Crisis is kansentijd: leuk!
  • Crisis: cash is King

GROEIVERSTEVIGERS
  • Door dat je zelf als persoon groeit, groeit jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je goed in je vel zit!
  • Als leider dien je iets uit te stralen. Naar je klanten en naar je medewerkers.
  • Zorg voor een goed match tussen het WAT (visie ondernemer) en het HOE (alle mensen die het moeten DOEN). Dit alles in het juiste tempo
  • Verzamel de juiste mensen om je heen. In andere woorden: neem geen genoegen met mensen die niet het beste zijn voor je organisatie (zie samenvatting Good2Great).
  • Stel je open en probeer te luisteren (hoe moeilijk dat soms ook is) naar mensen die "geen kopie zijn van jou".
  • Draag zorg voor de perfecte driehoek: medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid, rendement.
  • Expliciteer een goed bedrijfsverhaal en zorg ervoor dat het eenduidig verteld wordt in combinatie met free publicity.
  • Overtuigd zijn van je eigen kwaliteiten: "waarom komt een klant specifiek bij mij?"



GROEIVERSNELLERS
  • Groeiversnelling liep gelijk aan mijn persoonlijke groei. Destijds deed ik een cursus "Actief Ondernemen". Daar heb zó veel van opgestoken (vergelijk het met het in huis halen van een zeilinstructeur aan boord).
  • In een bepaalde fase van je bedrijf (pré-groeifase): weten wie je klant is en kunnen/durven nee zeggen (hoe moeilijk dat ook is). Als het een aantal keer goed klopt; dan gaat het draaien.
  • In 1997 ben ik als nieuwkomer op een specifieke beurs gaan staan. Daarna ging ik los!
  • Weten wat je niet wil. Op een gegeven moment heb ik afscheid genomen van 25% van mijn klanten (ik heb ze zelf gebeld).


GROEIVERTRAGERS
  • Toen ik niet lekker functioneerde, functioneerde mijn bedrijf ook niet.
  • Geen overzicht hoe het spel gespeeld moest worden (bedrijfsblindheid). Als ondernemer sta je toch alleen.
  • Ik was stronteigenwijs om met goede mensen/goede adviezen niets te doen (ik wist het zelf véél beter). Met name als het over geld ging.



Zie ook: de kracht van feed-back en reflectie om te groeien als ondernemer

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!