donderdag 27 maart 2008

Open innovatie is geïnspireerd worden door mensen om je heen !



In een aantal adviesgesprekken gedurende het afgelopen jaar is open innovatie aan de orde geweest, maar concreet maken kan ik het nog niet. Wel boeit het onderwerp me en gevoelsmatig geloof ik dat er mogelijkheden liggen: voor MKB-bedrijven, voor Syntens, voor mezelf. Vanuit die mindset toog ik recent naar het seminar bij TNO ICT over open innovatie voor het MKB.

Wat zijn de relevante eigenschappen van Open Innovatie ?

Dr. Patrick van der Duin (TU Delft) schetste vanuit historisch perspectief innovatiemanagement. Op de tijdlijn zette hij Open Innovatie als 4e generatie neer met daarbij de stelling dat Open Innovatie en ‘gesloten innovatie’ een continuum zijn. Relativerend stelt hij de vraag "Hoe nieuw is open innovatie?" wanneer als ‘Straw man argument’ een ‘gesloten’ innovatie als karikatuur wordt neergezet ?

Anita Lieverdink meldt:
- Open innoveren gaat niet over het wat innoveren, maar over hoe innoveren ?
- Open kan wagenwijd open, half open of op een kier zijn.
- Toenemende openheid voor ideeën van buiten.
- Open is niet per se openbaar en/of ongeorganiseerd.

Freek Bomhof geeft aan:
Het MKB doet al járen Open Innovatie!
• Open innovatie is een hype
• Bijna alle voorbeelden gaan over grote bedrijven
• Het wordt als een nieuw model na gesloten innovatie gezien
• Maar MKB deed (bijna) nooit aan gesloten innovatie
• Als het MKB innoveert, móeten ze dat wel open doen
• Patenten aanvragen is veel te duur
• Zelf R&D opzetten is meestal onmogelijk
• Er zijn veel modellen met succes en faalfactoren
• Als je daar “open innovatie” uit weglaat, staat er alleen maar
“goed ondernemerschap”
• De meeste best practices worden al jaren toegepast

Hoe sta ik er nu in in open innovatie ?
- Misschien niets nieuws, toch geloof ik dat nu het momentum er is voor open innovatie.
- Open innovatie geeft veel valkuilen, maar bovenal voel ik dat het energie kan genereren en onovertroffen prestaties mogelijk kan maken.
- Heb jij ook dit gevoel, ga er mee aan de slag en maak ergens een begin. Daarna merk je vanzelf of je in een flow komt (energie) of niet (valkuil).
- Ten slotte aan jou de volgende vraag:

HOE OPEN KUN JE ZIJN EN HOE KUN JE OPEN ZIJN ?

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!