donderdag 7 juli 2011

Een groeiend bedrijf start met een raad van advies!




Een bedrijf dat in de groei zit in een dynamische en groeiende markt wil natuurlijk voorop blijven lopen, zijn voorsprong behouden en succes behalen. Om in een dergelijk tempo mee te kunnen gaan, moet je als bedrijf én ondernemer versneld professionaliseren.
  • "We doen nu nog veel op gevoel; we moeten meer op prestaties gaan sturen"
  • "Onze liquiditeit moeten we extra bewaken"
  • "Ik wil meer ondernemen en minder managen"
Al deze intenties zijn belangrijk; er ook iets mee doen, vraagt vaak een omslag in denken en handelen. Druk van buitenaf is een goed middel om een ommekeer te realiseren.

Denk dan eens aan een "raad van commissarissen" (klinkt lekker stoer) of juridisch beter de lading dekkende naam "raad van advies".



Waar kun je aan denken bij het opbouwen van je eigen raad van advies?
Beantwoord eerst voor jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de ambitie en verwachte groei-ontwikkeling van mijn bedrijf en welke rol verwacht ik daarbij van mijn raad van advies?
  • Welke profielen voor de raad van advies (2-3 personen?) kan ik formuleren en wat verwacht ik daarbij per persoon? Maak het SMART. Mogelijke profielen of combinaties daarvan:
    • Profiel Ondernemerschap
    • Profiel Financiën
    • Profiel Vakinhoud/branchespecialist
    • Profiel Marketing & sales
    • Profiel Organisatie bouwen / mensenman
    • e.a.
  • Welke contact-frequentie spreken we met elkaar af en welke beloning spreken we af? Denk aan honoraria van € 500, - per maand (10x per jaar). Voor dat bedrag kun je je adviseur natuurlijk altijd bellen als je actuele kwesties wilt bespreken. Gemiddeld kun je denken aan een jaarlijks bedrag van € 4.000,- tot € 8.000,-.
  • Hoe vaak evalueer je het functioneren en resultaat van jouw raad van advies? 
  • Welke looptijd verwacht ik voor deze samenstelling van de raad van advies (2 jaar?)? Ik welke gevallen continueer je de raad en wat zijn afspraken over beëindigen van deze rol?
  • Gebruik je eigen netwerk en zet je sociale netwerken in. De juiste personen vind je vaak dichterbij dan je denkt.
  • Ga te rade bij een ondernemer die ervaring heeft met zijn eigen raad van advies. Vraag hem/haar naar de do's en dont's.
Interessante websites met meer informatie:

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Leon,

Onze raad van advies begint nu definitieve vormen te krijgen. Twee van de drie rollen hebben we gevuld en met de derde (financiele man/vrouw) heb ik gisteren ook een kennismakingsgesprek gehad.

We willen onze eerste vergadering in december gaan houden, zodat we nog even tijd hebben om alles voor te bereiden en de agenda’s nog leeg zijn.

Maar, ik heb een vraagje: we willen ze een vergoeding van 4.000,- per jaar geven. En, sluit je hiervoor een contract met ze af? Of gaat alles op basis van vertrouwen? En, als we een contract met ze sluiten, wat staat daar dan in?

Alvast bedankt,

Leon van der Sande zei

Hoi,

Ik heb een reactie gekregen van mijn “ervaringsdeskundige”. Zie tekst onderaan.

Mijn indruk en aanvulling:
• Bij het instellen van een raad van advies moet vertrouwen en een klik op nummer 1 staan. Een en ander juridisch dichttimmeren lijkt daar dan niet bij te passen.
• Wel is het raadzaam (zie tip Tom) om heel goed verwachtingen van bedrijf én verwachtingen van leden adviesraad te managen.
• Een door jezelf en/of in co-productie met leden adviesraad opgesteld document is daarvoor een goed middel. Zonder dat daar direct een juridisch aura omheen hangt.
• Indien later in de tijd toch onduidelijkheden ontstaan en/of fricties, dan kunnen beide partijen teruggrijpen op dit document. Vanuit de inhoud die, als het goed is, alle partijen boeit en alle partijen bindt.
• Houd de samenstelling van de raad van advies dynamisch en streef toch naar continuiteit. Spreek af aan welke termijn je denkt wat betreft deze samenstelling van deze adviesraad. Zonder gezichtsverlies kun je dan ooit afscheid nemen van elkaar.
• Spreek ook af op welke manier je leden van de adviesraad wil evalueren (samen in open gesprek?) en na welke termijn. Verwachtingendocument en/of profielschets kan hierbij leidraad zijn.
• Wellicht het eerste “vier-moment” om een eventueel verwachtingendocument document officieel en met champagne te laten ondertekenen .
• Op internet kwam ik nog een interessant artikel tegen dat je kunt gebruiken om vanuit je eigen perpectief én vanuit het perspectief van het lid adviesraad om het profiel te schetsen:
o http://www.nkcc.nl/files/files/hetprofielvandecommissaris_3_0_~_publicatie_nkcc_april_2011.pdf
o Werk eraan dat iedereen let op Early Warnings:
 http://www.nkcc.nl/files/files/paper__handen_af_of_mouwen_opstropen_09jul10__ii.pdf

Kun jij verder zo?

Graag zie ik je reactie tegemoet.


Met vriendelijke groet,
Leon

Namens Tom een reactie op jouw onderstaande vraag.
Tom heeft een vast bedrag per maand afgesproken (allin) met een standaard frequentie (eenmalig per maand) en vaste dag.
Tom attendeert jou op het volgende: spreek een vast bedrag per maand af, frequentie en op een vaste dag in de maand, vaste locatie waar de afspraak plaats zal gaan vinden, inclusief reistijd en reiskosten, hoe verreken je extra dag/uren/tijd (ook telefonisch).
Advies van Tom is dan ook om goed de tijd te nemen om de verwachtingen over en weer te managen (wat verwacht jij van jouw adviseur en jouw adviseur van jou).
Uit ervaring blijkt dat je ze vaker nodig hebt dan je denkt en het uiteindelijk niet beperkt tot die maandelijkse afspraak.

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!