BUSINESSPLAN
A. Waar zit uw energie?
zn v energie (-ën mv)
1 zin om iets te doen
2 het vermogen om licht, warmte of beweging te maken
Wat is uw bron?
1. Denk terug aan een (pre-)ondernemersmoment dat je je herinnert als een hoogtepunt. Een ervaring of situatie waarop je het gevoel had dat jij ondernemer moest worden of blij was ondernemer te zijn; dat het werk ontzettend veel zin had en dat je het beste van jezelf had gegeven. Je had het gevoel: dit is waarom ik het ondernemen doe, zo zou het altijd moeten zijn, het gevoel deel uit te maken van iets waardevols.”
2. Bespreek dit moment met anderen (partner, vrienden, collega-ondernemer, etc.). De ander bevraagt jou nieuwsgierig en appreciërend en gebruikt daarbij de volgende vragen:
- wat was deze ervaring? (waar gaat het over, wat deed je, wie was erbij betrokken, wat was het effect, wat maakt deze ervaring zo onvergetelijk)
- wat van jou, welke van je unieke kwaliteiten, hebben deze ervaring mogelijk gemaakt?
- welke kwaliteiten van de anderen(n) hebben deze ervaring mogelijk gemaakt?
- welke kwaliteiten van de context of welke organisatiefactoren hebben dit ondersteund?
3. Bewaak de authenticiteit, koester dit moment en vergroot het uit:
• Verhalen, narrative
• Schilderij, kunst
• Komt terug in logo, huisstijl
• Tastbaar maken in het gebouw, artefecten binnen bedrijf
Geinspireerd uit methode Appreciative inquiry
B. Waar komt de energie vandaan?
Persoonlijk (Spiritueel leiderschap)
1. Wat is je bestemming? Wat is je roeping?
Antwoord op deze vraag is je eerste voorwaarde om je leiderschapsrol te vervullen. Er zijn mensen die dit op hun 4e jaar weten (vaak musici). Er zijn mensen die hebben een crisis in hun leven nodig om deze vraag te kunnen beantwoorden of aandacht te hebben voor deze vraag. Wel wordt de nuance gemaakt naar een verschil tussen de maatschappij waarin wij leven en bijvoorbeeld de maatschappij van de visser in Bangladesh die aan het einde van de dag blij is dat hij twee dollar heeft verdiend.
2. Welk talent heb je?
Er wordt weinig over nagedacht wat je talent is of er wordt weinig voor uitgekomen. Opgemerkt wordt dat talent iets anders is dan competentie of vaardigheid.
3. Volgens welke waarden leef je?
Ook hier wordt weinig over nagedacht. Heb je wel eens je vrienden in het café uitgenodigd en gevraagd: volgens welke waarden leef jij?
Antwoord op deze vragen is niet het antwoord op wie wil je zijn? Nee, je bent al iemand. Het gaat om het bewustzijn van wie je bent.
Leiderschap is verbinding maken en direct en gericht feedback geven en ontvangen.
Bovenstaande noemers kom aardig dicht in de buurt van persoonlijk leiderschap.
De noemers kun je ook naar een bedrijf vertalen en/of vice versa (met het bedrijf beginnen en dan naar de persoon)
C. In welke businesscase gaat u uw energie steken?
Bedrijf
Hoe kun je de ziel (de essentie) van een organisatie concreet maken?
Door stil te staan bij en het expliciet maken van de volgende aspecten:
1. Wat is de bestemming / het bestaansrecht van de organisatie?
Wat maakt dat stakeholders vinden dat jij moet voortbestaan?
Deze vraag beantwoorden is essentieel voor het richting bepalen van een organisatie, maar daarmee niet eenvoudig. In het antwoord zal in ieder geval de waardecreatie van de organisatie uitgewerkt moeten worden. Tegelijkertijd is dat een ingewikkeld begrip. Wat is de waarde precies? En wie zijn voorbeeld de stakeholders? En op welke punten hebben deze stakeholders ook nog een tegenstrijdige belangen?
Waardecreatie
Waarde voor stakeholders creëren door het oplossen van hun “probleem” of voorzien in hun behoefte en wel op een dusdanige manier dat per transactie:
• de stakeholder tevreden is
• een bijdrage wordt geleverd aan het bestaansrecht van het bedrijf
Stakeholders
Alle personen en ondernemingen die betrokken zijn bij een onderneming: (in volgorde van belangrijkheid in normale situaties):
o aandeelhouders
o afnemers
o medewerkers
o geldschieters
o leveranciers
Waardecreatie en vertaling van basisbehoeften
Matrix basisbehoeften
Aandacht trekken Interesse wekken Drang tot kopen opweken Afsluiten van de transactie
Klantproductiviteit
Gemak
Eenvoud
Risico
Plezier & Imago
Ecologisch
Het karakter van de waardecreatie hangt samen met strategische oriëntatie en daarmee samenhangende inrichting van bedrijfsprocessen
strategische oriëntatie
• Capaciteit
• Homogeen
• Heterogeen
• Individueel
(zie De winst van productiviteit, Zegveld)
2. Wat is de kernvaardigheid van het bedrijf?
Kernvaardigheid wordt hier gezien als de kracht die van binnen zit. Dit zijn unieke zaken waar je goed in bent. Unieke zaken die niet te kopiëren zijn.
3. Wat zijn de waarden die in de organisatie van belang zijn?
Het belangrijkste is de waarden die leven boven water te krijgen. Welke principes zijn er en welke leefregels worden gehanteerd. Hamvraag daarbij is: hoe gaan we met elkaar om zodat leiderschap zijn werk kan doen.
Marketing- en verkoopproces, waarmee klanten worden geworven, bediend en vastgehouden
• Producten/diensten
• Markten
• Product-markt-combinaties
• Prijsstrategie
• Communicatiestrategie
Voortbrengings- en logistieke proces, waarmee producten/diensten worden geproduceerd en verleend.
• Productie: maatwerk-projecten, standaard, massa-individualisatie, individueel
• Logistiek: eigen organisatie of uitbesteden
Proces van organisatie en de inzet van medewerkers, die de directe link vormen tussen de onderneming en de klanten (indien relevant bij groei)
• Organogram
• Functiehuis
• Bedrijfscultuur
Informatie- en communicatieproces, dat zorgt voor de besturing en afstemming.
• Exploitatiebegroting (spreadsheet)
• Investeringsbegroting (spreadsheet)
• (Liquiditeitsbegroting spreadsheet)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten