woensdag 21 mei 2008

Succes is een keuze


door Michiel Poppink

Ik lees Quote bijna nooit. Dat is gek want er staan veel verhalen in over ondernemers en als innovatieadviseur zou dat een warm bad van herkenning of inspiratie moeten zijn. Ik kijk ook nooit naar KRO-programma Dragon’s Den. Dat is ook gek, want het vinden van investeerders is een regelmatig terugkerend onderdeel van mijn adviespraktijk. Heeft het te maken met de glossy bouwspot die mij verblindt met het moeten hebben van succes? Heeft het te maken met de discrepantie tussen de realiteit en de ‘Ik krijg geld en dus succes’-show?

Deze week was ik bij een lezing van Bas Haring. Hij vertelde over zijn boek “Voor een echt succesvol leven”. Voor een volle zaal brak hij een lans voor lummelaars. Er is volgens hem echt niks mis met een onsuccesvol leven. Het is academisch verantwoord om niets achter te laten na jouw leven: geen groot bedrijf, geen kinderen en geen succesvol leven. Een deel van zijn theorie gaat erover dat het hebben van succes voor een groep goed kan zijn, maar dat dit voor een individu uit die groep minder goed kan zijn. Als voorbeeld haalde hij aan dat hij een aannemer uit Volendam zijn huis heeft laten opknappen. Volendammer aannemers staan bekend vanwege hun goede kwaliteit en hun harde werken en dus heeft die groep succes. Het nadeel van dit succes is dat individuele aannemers volgens hem 1,5 jaar na hun pensionering dood neervallen, omdat ze zich teveel hebben afgemat.

Op dit moment gaat het goed met de groep ondernemers in Nederland. Toch zie ik in mijn dagelijkse werk dat ondernemen hogere pieken en diepere dalen kent dan het werknemersschap. Wat goed voor de groep ondernemers is, hoeft nog niet goed te zijn voor de individuele ondernemer. Ik kom het nog al eens tegen dat - ondanks die hoogconjunctuur- een individuele ondernemer afstevent op een diep dal door zijn faillissement, overspannenheid of een echtscheiding.

Wat heeft dit te maken met innovatie? Startpunt bij een innovatietraject is vaak wat de ondernemer zelf echt wil. Mijn rol als innovatieadviseur is om kritisch te kijken waar die ambitie vandaan komt en mee te denken hoe die ambitie te realiseren. Soms betekent dat rücksichtsloze stappen zoals het verkopen van het bedrijf of er mee stoppen. Vooral dat laatste is vaak “not done”. Het is de eer te na en een mogelijk gezichtsverlies vormt een grote hobbel.

Zeker als glossy’s of programma’s roepen dat succes te behalen is als je er maar hard genoeg voor werkt. Ik breek graag een lans voor ondernemers die gaan voor wat goed voor hen is. Ook al betekent dit stoppen met het bedrijf. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.


Michiel Poppink is innovatieadviseur van Syntens en richt zich vooral op de reclame- en communicatiebranche. Samen met Leon bezocht hij de lezing van Bas Haring.

Geen opmerkingen:

Evenementenkalender


Vanuit mijn huidige rol van evenementencoördinator binnen mijn BNI chapter Merquess verzamel ik interessante netwerkbijeenkomsten binnen onze regio en daarbuiten. Bekijk hieronder het actuele overzicht van interessante netwerken en bijeenkomsten die er zijn om jezelf te ontwikkelen als ondernemer, om verder te komen en ook om ondernemerschap leuk te maken.

De gekozen bijeenkomsten vinden met name plaats in de regio Den Haag, Delft, Westland, Rotterdam en Leiden. Heb je vragen over één van deze bijeenkomsten of wil je dat jouw bijeenkomst in dit overzicht wordt opgenomen? Bel of email me!